Mūzikas bizness

Vispasaules mūzikas bizness 2014. gadā apgrozīja aptuveni 15 miljardus ASV dolāru, bet vēl 2005. gadā šis apgrozījums bija 20 miljardi dolāru, kas iezīmē kopējo mūzikas industrijas peļņas un apgrozījuma sarukumu. Bet tas, ka mūzikas industrijas apgrozījums krīt nenozīmē, ka mēs klausāmies mūziku mazāk un tieši otrādāk, mūzika nu ir kļuvusi daudz pieejamāka un cilvēki to klausās daudz vairāk gan savos mobilajos telefonos, gan datoros gan radioaparātos. Kopējā mūzikas industrija visā pasaulē noteikti ir milzīga, jo tai būtu jāieskaita visi magnetafonu, mūzikas atskaņotāji un visas ierīces, kas saistītas ar mūzikas klausīšanos un atskaņošanu, paši mākslinieki un visu mūzikas pārdošanas rādītāji un tikai tad klāt vēl nāktu šie 15 miljardi, kas pamatā tad ir dati no lielākajām mūzikas kompānijām un viņu pārdotā mūzikas apjoma.

Pamatā šobrīd pasaulē ir 3 lielās mūzikas kompānijas, kas tad arī sastāda aptuveni 80-90% no kopējā pārdotās mūzikas un koncertu apjoma, un visi pārējie tiek uzskatīti par individuālajiem jeb neatkarīgajiem mūzikas ierakstiem, jo to ir daudz, bet to peļņa pamatā ir maza.

Mūzikas industrijas un biznesa aizsākumi ir meklējami Volfganga Amadeja Mocarta laikā, kad viņš savu mūziku sāka pārdot dažādos mūzikas mākslas darbos, jeb mums zināmi, kā koncerti. Pirms viņa mūzika pamatā tika spēlēta tikai aristokrātiem un pasaules elitei, bet pēc Mocarta tad arī sākās mūzikas pārdošanas laikmets, jo pat Mocarta sieva pēc viņa nāves turpināja komercializēt viņa mākslas darbus koncertos memuāros un manuskriptos, tādā veidā radot pirmo mūzikas slavenību un arī pirmo mārketinga kampaņu kādai slavenībai. Kopš tā laika tad arī mūzika ir tikai kāpusi savā izplatībā līdz pat 20. gadsimta vidum un beigām, kas sākās mūzikas ieraksti analogā formātā un tas radīja mūzikas biznesa uzplaukumu. Plates, kasetes un diski visi tika pārdoti ļoti lielos daudzumos un kompānijas, kas to darīja ieguva ļoti lielu peļņu un apgrozījumu, bet līdz ar digitālās mūzikas ienākšanu tirgū tad lai gan mūzikas klausīšanās ir kļuvusi vēl daudz reižu pieprasītāka, tomēr peļņa un apgrozījums muzikantiem zūd un tas ir tāpēc, ka patlaban muzikanti paši daudz vairāk sāk sevi tā teikt “menedžot” un viņiem nav vajadzīgi lielie uzņēmumi lai radītu dziesmas un lai tās pārdotu, jo tas pats notiek automātiski dažādos interneta veikalos un pēdējā laikā arī straumēšanas platformās.

Mūzikas bizness ir piedzīvojis visai ievērojamas pārmaiņas un visticamāk, ka pašlaik mākslinieki sāk pelnīt lielāku daļu no šī apgrozījuma, jo pirms tam lielākā daļa aizgāja tieši mūzikas uzņēmumiem, kuru radītāji kļuva par miljardieriem. Bet tagad nauda aizplūst pie pašiem māksliniekiem un visticamāk, ka arī nākotnē aizvien vairāk un vairāk notiks tieši šī fragmentācija un katrs mākslinieks būs par sevi veidojot savu mākslu, to izplatot un pa taisno saņemot arī no tās naudu, un vienīgās lietas, kuras vajadzēs organizēt būs ierakstu studijas un dzīvie koncerti, kur noteikti vēl ilgi paliks šīs lielās kompānijas.